Pocketpodden #87: Philip Teirs skilsmässa – utan manual
Författaren och journalisten Philip Teir gör ingen hemlighet av att romanen Jungfrustigen handlar hans eget liv och det normallyckliga äktenskap han lämnade när förälskelsen i en annan kvinna inte längre gick att förneka. Han försökte ett tag till och med skriva i jag-form.
I podden berättar Philip Teir att läsare sett saker hos romanens huvudperson som han inte förstått själv, och hur omöjligt det är att göra rätt.
Dessutom tips om Sofi Oksanens Hundparken och historikern Karin Carlssons Kvinnosaker – ett sekel av kvinnohistoria genom 50 föremål, båda aktuella inför Bonnierförlagens 8 mars-firande Årets Selma.
Programledare Lisa Tallroth.
Philip Teir: "Den här gången ville jag skriva nära inpå huden"
Om boken
När Richard träffar Paula känns det som om alla bitar faller på plats. Hon är hans livs kärlek och han är hennes. I den nya lägenheten ska deras gemensamma liv börja, men det är inte bara de två som bygger bo. Varannan vecka bor där också Richards två barn. Sprickor och olikheter börjar vecklas ut i den nybildade familjekonstellationen och allt oftare viner anklagelser mellan väggarna. Inte blir det bättre av att allt ackompanjeras av ett djävulskt pipande oljud som ingen vet vart det kommer ifrån. är en roman om saker som börjar och tar slut, om passion som tar tid på sig och om att plötsligt befinna sig i stormens öga och fråga sig: hur vill jag leva mitt liv?
Philip Teir är finlandssvensk författare och journalist. Han skriver regelbundet för Dagens Nyheter och är konstnärlig ledare för litteraturfestivalen Helsinki Lit i Helsingfors. Jungfrustigen är hans tredje roman.
Sagt om boken
”Teir skriver bättre än de flesta och med ett sympatiskt tilltal och lågmäld igenkänningshumor.” Göteborgs-Posten
”En av de saker som Teir gör nästan bättre än någon annan samtida svensk prosaförfattare är blicken på individernas egenheter. Hans slutsatser är imponerande korrekta; exakt så här är vi människor.” Jönköpings-Posten