Älska pocket, 2025-04-06

Foto: Thron Ullberg

Carl-Johan Vallgren: "Varje berättelse har sin egen tid och plats varifrån den blir allra bäst berättad"

Nu finns Carl-Johan Vallgrens hyllade och prisbelönta kriminalroman Din tid kommer i pocket. Romanen utsågs till 2024 års bästa kriminalroman med motiveringen: ”Drabbande skildring av sorg och saknad som förenar spänning och språklig skönhet”.

Carl-Johan Vallgren debuterade som författare 1987 med Nomaderna. 2002 utkom Den vidunderliga kärlekens historia, som belönades med Augustpriset för Årets bästa skönlitterära bok. Sedan dess har han gett ut ett flertal romaner, den senaste är Svinen (2015). Carl-Johan Vallgren, växte upp i Falkenberg, men bor numera i Stockholm. Han är också artist och låtskrivare.

Din tid kommer är en existentiell kriminalberättelse av en av våra stora berättare.

Det är över tolv år sedan din förra roman och då även lika många år sedan du skrev om Falkenberg – är detta en hemvändarroman?

Foto: Thron Ullberg

Javisst är det så, jag vänder ju äntligen hem till romanen och min uppväxtstad. Men även en av huvudpersonerna är hemvändare, Johanna som liksom jag själv lämnade Falkenberg i unga år, och nu återvänder för att lösa ett mord. Och även i tiden är det en hemvändarroman. Jag ville tillbaka till början av nittiotalet, en period som lämnat djupa spår hos mig och som är ganska outforskad i litteraturen. Handlingen utspelar sig 1993. Inga mobiltelefoner, inga skärmar. Människor möts och talar med varandra på riktigt. Vilken frihet!

Vad betyder platser och miljöer för dig i ditt skrivande?

Varje berättelse har sin egen tid och plats varifrån den blir allra bäst berättad och just den här berättelsen hade inte kunnat utspela sig någon annanstans; några mil upp från kusten, i gränstrakterna mellan Halland och Småland. Det var – och är i viss mån fortfarande – vildmark. Skogar, sjöar, glesbygd, ganska mystiskt. För mig är det viktigt att hitta suggestiva platser och perspektiv att skriva från, det triggar mig, sätter igång min fantasi, och just den här tiden och miljön hade jag faktiskt inte utforskat tidigare. Om havet och kusten utgjorde fonden i Havsmannen så är det nu skogen och sjöarna i det inre av Halland som är berättelsens back drop.

Du skrev två spänningsromaner under den öppna pseudonymen Lucifer däremellan, hur ställer du denna roman om ett brott i förhållande till dem?

Luciferromanerna var mycket mer hårdkokta, noirdeckare, i amerikansk stil, genrelitteratur – och underbara att skriva på sitt sätt. Din tid kommer är i jämförelse mycket mer skönlitterär, faktiskt en klassisk skönlitterär roman förklädd till en kriminalberättelse. Psykologin hos huvudpersonerna är bärande. Deras bagage och känslor. Kapitlen är längre, dialogerna tyngre. Men berättelsen är förstås plotdriven som en kriminalroman, fast det är ju alla mina böcker om jag tänker efter. Och naturen spelar en stor roll, och djuren, det är något helt nytt i mitt författarskap. Och sorgen efter en älskad människa som gått bort. Björling, en av huvudpersonerna, har ju precis förlorat sin hustru.

Om Din tid kommer

Falkenberg 1993. En okänd flicka hittas död i ett vattendrag i gränsmarkerna mellan Halland och Småland. Sannolikt har hon hållits inspärrad, men i övrigt är spåren svårtydda. Kommissarie Björling är från trakten, Johanna är utredare från Rikskrim, och tillsammans börjar de arbeta med utredningen. Men båda är påverkade av händelser som de helst inte vill prata om. Han har nyss blivit änkling, hon bär på sår från uppväxten och har nu återvänt till orten hon flydde kort före studenten. Så försvinner Björlings dotter under en campingtur med pojkvännen – och allt ställs på sin spets.

Sagt om boken

”Vallgren skriver bättre än de flesta och skapar scener som vibrerar av närvaro – och smärta.” Göteborgs-Posten

”I Din tid kommer hittar han fram till en ny, varm intensitet, med en tät spänningshistoria och ett språk som pendlar mellan avskalad konkretion och svidande vackra formuleringar. Det är sällan man måste läsa om stycken i en deckare bara för den språkliga skönheten, men det måste man faktiskt här.” Dagens Nyheter

”Framför allt är Vallgren en författare som kan sitt hantverk och hanterar det som den konstform välskrivna deckare är.” Svenska Dagbladet

”Alltihop bärs fram av Carl-Johan Vallgrens språk, med sina inkännande personteckningar, känsliga naturskildringar och växlingar mellan stämningslägen och perspektiv. Det är svart […] Men här finns också en lågmält lysande hyllning till kärleken. Och hoppet, som finns där, trots allt.” Vestmanlands Läns Tidning

”Det är en kriminalroman, men när den är som bäst glömmer man mordgåtan och polisarbetet. Istället andas man i nattens skogar, man känner hur veckorna flyter in i varandra, hur livet arbetar vidare.” Expressen